متخصصان بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در راستای صیانت از ذخایر ژنتیکی کشور با تولید و ذخیره سازی رده سلولی شناسنامه‌دار نامیرا از گونه ارزشمند در معرض خطر انقراض پلنگ ایرانی "ارس" را به مجموعه گنجینه ملی افزودند.

 تولید نمونه سلولی از گونه در حال انقراض "پلنگ ایرانی"

متخصصان بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در راستای مأموریت محوله ملی خود در زمینه صیانت از ذخایر ژنتیکی کشور، با تولید و ذخیره سازی رده سلولی شناسنامه‌دار نامیرا از گونه ارزشمند در معرض خطر انقراض پلنگ ایرانی "ارس" نمونه‌ای دیگر را به مجموعه گنجینه ملی حیات وحش افزودند.

دکتر مریم فرقدان؛ سرپرست بانک سلول‌های انسانی و جانوری این مرکز در خصوص وضعیت ارس گفت: "ارس"  پلنگ ایرانی است  که در سال ۱۳۹۱ از متخلفان شکار و صید، زنده‌گیری شد و در حال حاضر در باغ وحش مشهد نگهداری می‌شود اما متاسفانه این حیوان ارزشمند در اواخر ۱۴۰۲ دچار تشنج شد و با تلاش تیم متخصص دامپزشکی با موفقیت تحت درمان قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس همکاری و هماهنگی‌های صورت گرفته با اداره کل سازمان محیط زیست استان خراسان رضوی و با تلاش محققان مرکز، سلول‌های این پلنگ ایرانی با رویکرد "بهره‌برداری پایدار"، پس از نمونه‌برداری بافتی و طی فرآیندهای استاندارد آزمایشگاهی، کشت و تکثیر شده و با موفقیت در این بانک شناسنامه‌دار و ذخیره شده است.

فرقدان همچنان بیان کرد: پلنگ ایرانی هم‌اکنون در لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض(endangered) به شمار می‌رود. تولید رده سلولی از این گونه، امید برای احیای گونه‌های حیات وحش در معرض خطر انقراض را افزایش می‌دهد.

بدنبال عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و این مرکز برای ایجاد بانک سلولی از گونه‌های در معرض خطر انقراض حیات وحش، ذخیره‌سازی نمونه‌های سلولی تولید شده از یوزپلنگ آسیایی آغاز شد و در این مدت کلکسیون ارزشمندی از نمونه‌های سلولی تایید هویت شده و شناسنامه‌دار از یوزپلنگ آسیایی، خرس مازندران، اسبچه خزری، خرس سیاه بلوچی و پلنگ ایرانی ایجاد شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.